powiększ zdjęcie
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM? 12.03.2014

stres1Nasze życie staje się coraz bardziej intensywne, jego tempo systematycznie wzrasta. Za postęp cywilizacyjny i oderwanie od środowiska naturalnego płacimy wysoką cenę – cenę naszego zdrowia. Codziennie doświadczamy sytuacji stresowych, stawiamy czoła małym i dużym wyzwaniom. Jeśli nie jesteśmy w stanie panować nad różnymi naciskami i wymogami lub na bieżąco je rozładowywać, to po pewnym czasie zaczynamy odczuwać skutki psychiczne i fizyczne takiego stanu rzeczy. Jak zatem radzić sobie ze stresem? Czy istnieje sprawdzony sposób?

 

stres2CZYM JEST STRES?

Stres klasyfikowany jest jako nieprzyjemny stan psychiczny, polegający na odczuwaniu napięcia nerwowego. Najczęściej pojawia się, gdy obawiamy się, iż stawiane nam zadania przerastają nasze możliwości. Występuje na skutek zakłócenia równowagi pomiędzy predyspozycjami i kompetencjami człowieka, a wyzwaniami związanymi z różnymi sytuacjami. Stres jest reakcją organizmu na przeszkody, zbyt duże obciążenie fizyczne lub psychiczne, niebezpieczeństwo. Bodźce te wywołują reakcję obronną organizmu, docierają do mózgu, do przysadki mózgowej, która wydziela do krwi hormon pobudzający nadnercza, które zaczynają produkować zwiększoną ilość adrenaliny i noradrenaliny. Zazwyczaj objawia się to wyższym ciśnieniem krwi oraz szybszym biciem serca. Jeśli taki stan utrzymuje się przez dłuższy czas, nasze zdrowie jest zagrożone. Wyróżnia się stresory zewnętrzne i wewnętrzne. Zewnętrznymi stresorami są sytuacje, z którymi zmagamy się każdego dnia. Stresory wewnętrzne to nasze osobiste nastawienie i odczucia.

SKUTKI STRESU

stres3Najczęstszymi dolegliwościami związanymi ze stresem są: bóle głowy, tiki nerwowe, przyspieszony oddech, drżenie kończyn, podwyższone tętno, kołatania serca, nadmierne pocenie się, suchość w ustach i gardle, trudności z pamięcią i koncentracją. Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że stres może mieć destrukcyjny wpływ na procesy fizjologiczne i prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Sytuacje stresowe zaliczane są do grupy czynników najbardziej niebezpiecznych dla zdrowia psychicznego człowieka. Większość z nas bagatelizuje stres, zapominając o tym, że może powodować wiele chorób, które wymagają leczenia. Wywołuje szereg reakcji, na poziomie neurofizjologicznym, neurohormonalnym, limfatycznym i komórkowym. Powoduje też nadmierne wydzielanie kortyzolu, który oddziałuje na odkładanie lipidów i zmniejszanie się ilości limfocytów we krwi, w związku z tym sprzyja rozwojowi cukrzycy, choroby wrzodowej, miażdżycy, nadciśnienia i choroby niedokrwiennej serca. Długotrwały stres oddziałuje na przewód pokarmowy. Niewielu z nas o tym wie, ale potrafi spowodować bóle kręgosłupa. Nadmiar kortyzolu we krwi utrzymuje mięśnie w stanie ciągłej gotowości. Sztywny kark i napięte mięśnie kręgosłupa sprzyjają napięciowym bólom głowy. Zestresowany organizm narażony jest na bezsenność i depresję.

 

STRES NIE ZAWSZE JEST SZKODLIWY

Pomimo tego, że stres kojarzy się negatywnie, to nie powinniśmy zapominać o tym, iż ma swoje dobre strony. Przede wszystkim dostarcza motywacji i energii do działania. Wspiera osiąganie celów i ambitnych zamierzeń. Jego niewielka dawka od czasu do czasu przygotowuje do większego stresu, uodparnia nas. Warto wziąć pod uwagę fakt, że kobiety lepiej radzą sobie ze stresem. Najczęściej zwracają się w kierunku relacji towarzyskich, powoduje to wydzielanie oksytocyny wyciszającej i odstresowującej. Dzięki dobremu stresowi unikamy lenistwa, możemy się rozwijać i realizować plany. Jednakże trzeba uważać na to, by granice między dobrym a negatywnym stresem nie stały się zbyt płynne. Co powinno nas zaniepokoić? Jeśli nie potrafimy odpoczywać, nie odczuwamy zmęczenia, to pierwszy sygnał, że nasz organizm „wyłączył” funkcje służące regeneracji. Wtedy najwyższa pora, by powiedzieć: stop!

 stres4

POKONAĆ RYWALA!

Jeśli „dopadnie” nas stres, warto skorzystać z kilku rad, aby skutecznie się go pozbyć. W okresie, który obfituje w stres nie powinniśmy stronić od wysiłku fizycznego. Czasami lekarstwem jest dłuższy spacer. Ważnym jest, aby ze swoimi problemami nie zamykać się w sobie. Umiejętność mówienia „nie” i bycie asertywnym pozwala uniknąć sytuacji związanych z przejmowaniem obowiązków innych.  Nie bez znaczenia jest gospodarowanie czasem tak, by codziennie znaleźć chwilę na zabawę i relaks. Swój stres nie warto wyciszać wszelkiego rodzaju używkami, które dają nam złudne uczucie odprężenia. Nie zaszkodzi natomiast herbatka z melisy i ciepła kąpiel po ciężkim dniu.

 

Osoby wrażliwe powinny stworzyć osobisty zbiór zasad, nabyć umiejętność odkrywania pozytywnych stron. Nasze nastawienie ma ogromne znaczenie w zwalczaniu stresu, dlatego też nie należy przejmować się każdą krytyką. Starajmy się częściej śmiać i okazywać życzliwość innym. Zadbajmy o właściwy poziom stresu, optymalny dla naszego osobistego rozwoju!

Skomentuj artykuł
DAFI na Instagram obserwuj
Czy wiesz że?
Korek i pompka próżniowa Dafi zapewniają szczelne zamknięcie otwartych butelek win czy soków