powiększ zdjęcie
ŚPIJ I … CHUDNIJ! 12.02.2014

śpij1

Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że odpowiednia ilość snu warunkuje postępy w odchudzaniu. Jego brak powoduje wzrost apetytu i problem z zaspokojeniem uczucia łaknienia. Szczupła sylwetka to nie tylko zasługa przestrzeganej diety, ale również  wysypiania się i niwelowania zmęczenia. Jak widać warto połączyć przyjemne z pożytecznym i zrzucić parę kilo podczas snu. Czy wszystkie „chudzielce” są śpiochami?

 

Dieta, której głównym założeniem jest tracenie wagi podczas snu to dla większości leniuchów dieta wymarzona. W chłodne miesiące możemy w ten sposób pozbyć się nawet czterech zbędnych kilogramów. Nocą nasz organizm rozpoczyna procesy regeneracyjne, odbudowuje receptory, a także utrwala naszą pamięć. Gdy jesteśmy w fazie snu głębokiego, wydziela się hormon wzrostu GH, który odpowiada za stymulację odnowy komórek. W związku z tym, iż organizm potrzebuje do tego znacznych ilości energii, czerpie ją m.in. z tkanki tłuszczowej. Osoby, które śpią za mało mają gorszy nastrój, mniej wydajnie pracują, a na dodatek odczuwają większą ochotę na wysokokaloryczne przekąski. Niewyspani spożywają nawet do 550 kcal więcej aniżeli osoby, które poświęcają na nocny odpoczynek więcej czasu. Natomiast Ci, którzy spędzają w objęciach Orfeusza ponad 8 godzin, uzyskują znacznie lepsze efekty w odchudzaniu. Jako ciekawostkę warto dodać, że już podczas ziewania możemy pozbyć się 20 kcal.

HORMON APETYTU

 

śpij2W naszych organizmach za uczucie głodu, jak również sytości odpowiadają leptyna oraz grelina, wydzieliny przeciwstawne. Pierwsza z nich produkowana jest w komórkach tłuszczowych. Jej wysoki poziom we krwi powoduje brak apetytu. Z kolei grelina produkowana jest przez żołądek. Wydzielana jest w momencie, gdy jest on pusty. Nazywana jest często „hormonem przeciwdziałającym otyłości”. Jeśli nasz sen jest zaburzony, to oba hormony zaczynają działać niepoprawnie. Gdy sen jest za krótki, leptyna spada, a podwyższa się poziom greliny. Najlepiej potwierdza to popularne powiedzenie, które mówi, że człowiek niewyspany to człowiek głodny! Brak snu może również wpłynąć na zaburzenie gospodarki insuliny, ale również spowodować wzrost produkcji kortyzolu czy testosteronu.

 

SPALANIE KALORII PODCZAS SNU

śpij3Aby efektywnie spalić kalorie podczas snu, należy spać w chłodniejszym pomieszczeniu. Dzięki temu nasze ciało próbując samo się ogrzać, wykorzysta więcej zalegających w nim kalorii. Osobom, którym zielona herbata nie utrudnia zasypiania, poleca się picie jej przed snem, ponieważ stymuluje spalanie tkanki tłuszczowej. Jeśli chcemy chudnąć w nocy, nie powinniśmy jeść na kolację węglowodanów. Wieczorem najlepiej zjeść lekkostrawną zupę lub sałatkę.

 

SEN DLA ZDROWIA

Niektórzy zbyt wiele czasu poświęcają restrykcyjnym dietom i wycieńczającym ćwiczeniom, zaniedbując przy tym ważny czynnik, jakim jest sen. Po dniu obfitującym w stres warto wygospodarować na niego 7-8 godzin. Obecnie żyjąc w ciągłym pośpiechu nie zawsze mamy możliwość prowadzenia regularnego trybu życia. Niemniej jednak, powinniśmy zaspokajać potrzeby naszego organizmu, by zachować psychiczne i fizyczne zdrowie!

Skomentuj artykuł
DAFI na Instagram obserwuj
Czy wiesz że?
Filtr butelki Dafi składa się z węgla aktywnego, otrzymywanego z łupin orzechów kokosowych