powiększ zdjęcie
TEGO LEKARZ CI NIE POWIE 05.06.2014

lekarz1

1. ŻELAZNE ZASADY WCHŁANIANIA ŻELAZA

Żelazo, jest ważnym mikroelementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Odgrywa istotną rolę m.in. w procesach krwiotwórczych (tworzeniu i wzroście czerwonych krwinek i białych), w transporcie i magazynowaniu tlenu, biosyntezie prostaglandyn, utrzymaniu bilansu cieplnego. Enzymy zawierające żelazo biorą udział w procesach tworzenia odporności komórkowej i hormonalnej. Żelazo w żywności występuje w postaci hemowej (produkty pochodzenia zwierzęcego – mięso czerwone, wątroba, ryby, drób) i niehemowej (są to produkty roślinne – przede wszystkim zielone warzywa). Żelazo lepiej się wchłania z produktów pochodzenia zwierzęcego niż z produktów roślinnych, co jest związane z jego budową.

Żelazo jest mikroelementem, który przyswaja się w niewielkim stopniu. A na przyswajanie żelaza ma ponadto wpływ wiele czynników. Jedne z nich mogą działać na wzrost inne na spadek wchłaniania. W przyswajaniu żelaza pomagają produkty zawierające witaminę C.

Witamina C ma przede wszystkim znaczenie podczas wchłaniania żelaza niehemowego (żelazo znajdujące się w postaci soli w produktach roślinnych). Jeśli spożywasz musli, jadaj je razem z orzechami (gdyż też zawierają spore ilości żelaza) i owocami obfitującymi w witaminę C (poprzeczkami, truskawkami, malinami, owocami dzikiej róży i kiwi). Korzystne jest także komponowanie posiłków urozmaiconych, gdyż wówczas przyswajanie żelaza także wzrasta. Zatem jeśli spożywasz wątróbkę lub czerwone mięso, kasze, fasolę łącz je z innymi produktami roślinnymi obfitującymi w żelazo (natką pietruszki, szczypiorkiem, brukselką, warzywami zielonymi) i witaminę C (z natką pietruszki, kiszoną kapustą, papryką).

2. KWAS FOLIOWY

lekarz4Kwas foliowy to witamina, która wpływa na wiele procesów zachodzących w organizmie człowieka. Pełni ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, krwiotwórczego oraz rozwoju komórek. Jest to witamina niezwykle ważna podczas ciąży zarówno dla kobiety, jak i rozwijającego się płodu.

lekarz5

lekarz2Kwas foliowy niezbędny jest do prawidłowego rozwoju płodu, zwłaszcza w początkowym jego okresie, gdy tworzą się poszczególne układy i narządy. Odpowiednia podaż w okresie ciąży zmniejsza ryzyko powstawania wad rozwojowych mózgu i szpiku kostnego płodu. Spożywaj surowe zielone warzywa, produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe – to produkty bogate w kwas foliowy. Kwas foliowy ponadto korzystnie wpływa na poprawę samopoczucia.

3. CHOLESTEROL, NIE MA BEZ NIEGO ŻYCIA

Cholesterol jest niezbędny do prawidłowego przebiegu wielu procesów życiowych zachodzących w organizmie człowieka. Wyróżniamy frakcję LDL- liporpteiny o niskiej gęstości (powodują odkładanie się cholesterolu na ścianach tętnic w postaci blaszek miażdżycowych). Często cholesterol LDL jest nazywany złym cholesterolem, jednakże złym jest tylko w nadmiarze. Frakcja HDL – lipoproteiny o wysokiej gęstości rozpuszczają blaszki miażdżycowe. Potocznie nazywamy cholesterol HDL – dobrym cholesterolem.

lekarz3Pamiętaj w ocenie ryzyka występowania chorób wywołanych zbyt wysokim cholesterolem w diecie ma znaczenie, nie tylko poziom całkowitego cholesterolu, ale: stosunek całkowitego cholesterolu do frakcji HDL. Nie powinien on przekraczać 5:1. Gdy stosunek całkowitego cholesterolu do frakcji HDL wynosi 3,3:1 w przypadku kobiet i 3,4:1 w przypadku mężczyzn, ryzyko zachorowania na choroby serca znacząco spada.

Innym ważnym wskaźnikiem jest stosunek poziomu cholesterolu frakcji LDL do frakcji HDL, który powinien wynosić 3:1.

 

Skomentuj artykuł
DAFI na Instagram obserwuj
Czy wiesz że?
Pojemniki próżniowe Dafi chronią produkty sypkie przed wilgocią i wysychaniem