powiększ zdjęcie
WIELKANOCNY STÓŁ – JAK PORADZIĆ SOBIE Z NADMIAREM JEDZENIA 17.04.2019

W świątecznym okresie na rodzinnych stołach pojawia się wyjątkowo dużo potraw. Zazwyczaj gospodarz gotuje dla wszystkich gości, a dodatkowo zaproszone osoby przynoszą kolejne smakołyki. Często nawet po kilkudniowym świętowaniu, lodówka ledwo się zamyka. Jak poradzić sobie w święta z nadmiarem jedzenia?

Zachowaj umiar

Przed świętami warto pamiętać o błędzie, który większość z nas popełnia co roku i po prostu zmniejszyć gotowane porcje. Jeżeli w tym czasie planujesz rodzinne posiłki, ustalcie wcześniej co każdy gotuje i nie powielajcie dań. Przelicz liczbę gości i nie kupuj wszystkiego na wyrost. Zrezygnuj też z gotowych przekąsek ze sklepu, ponieważ w tym czasie większość z nas sięga po to, co zostało własnoręcznie ugotowane. Unikaj też kupowania produktów z krótka datą spożycia.

 

Nie marnuj jedzenia

Na świecie co roku marnuje się 1,3 mld ton żywności (wg raportu FAO z 2013 roku). Te dane przerażają. Czas świąt to szczególny moment, w którym gotujemy więcej, ale też znacznie więcej wyrzucamy. Zwróć uwagę, aby niezjedzone dania zapakować w taki sposób, aby szybko się nie zepsuły. Pomogą Ci w tym pojemniki próżniowe, które pozwalają na dłuższe przechowywanie jedzenia, dzięki czemu wyrzucanych jest znacznie mniej produktów spożywczych. Do pojemników próżniowych można zapakować zarówno surowe produkty, jak i te wcześniej ugotowane czy upieczone. Przechowywać w nich możesz, między innymi: mięsa, ryby, pieczywo, makarony, nabiał, owoce i warzywa.

Czuj się zdrowo

Świąteczna dieta nie sprzyja zarówno naszej sylwetce, jak i zdrowiu. Aby po świętach czuć się dobrze, lepiej zrezygnować z nadmiaru posiłków oraz zdecydować się na ruch. Wielkanoc to nie tylko czas spędzony przy bogato zastawionym stole. Wyciągnij rodzinę na spacer lub przejażdżkę rowerową. Po spaleniu kalorii z pewnością będziemy czuć się lepiej. Jeżeli wprowadzimy w tym czasie więcej ruchu, będziemy również w stanie ponownie usiąść do stołu i sprawić, by po świętach zmarnowało się jak najmniej produktów.

Pamiętaj, aby nie tylko od święta nie marnować jedzenia. Wyrzucanie produktów spożywczych odbija się na domowym budżecie. Odpowiednie zakupy, przygotowanie potraw oraz ich przechowywanie to również oszczędność czasu i zdrowia.

Skomentuj artykuł
DAFI na Instagram obserwuj
Czy wiesz że?
Wystarczy 8 szklanek wody dziennie, by uniknąć skutków odwodnienia