powiększ zdjęcie
ZADBAJ O ODPORNOŚĆ 13.12.2018

O odporność warto dbać przez cały rok, jednak w chłodniejszym czasie, takim jak jesień i zima szczególnie warto wzmacniać organizm. Jeżeli często zdarza Ci się łapać infekcje – nie czekaj aż choroba Cię pokona. Zadaj pierwszy cios jesiennemu przeziębieniu. Sprawdź popularne metody na wzmocnienie odporności.

Naucz się odpoczywać

Stres, niewyspanie, zmęczenie – te czynniki wpływają na układ odpornościowy człowieka. Jeżeli jesteś na nie narażony, organizm w trakcie choroby może mieć problem z odpowiednim zwalczeniem choroby. Warto zwrócić uwagę na sen. To ile śpimy jest równie ważne jak to, jaka jest jakość snu. Regeneracja organizmu postępuje najlepiej, gdy odpoczywamy w ciszy oraz w ciemności. Ograniczenie światła sprzyja wydzielaniu się melatonina w szyszynce, która gwarantuje prawidłowy rytm dobowy. Zadbaj też o warunki w jakich śpisz: wygodny materac, prawidłowe ułożenie ciała do spania, optymalną temperaturę w sypialni i regularne pory snu. Należy również pamiętać o relaksie. Życie w napięciu obniża odporność, warto więc poświęcać czas nie tylko na obowiązki, ale i na przyjemności. Nie zapomnij o uśmiechu! Nie bez przyczyny mówi się, że śmiech to zdrowie.

 

Rusz z miejsca

Aktywność fizyczna to nie tylko sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Dobra kondycja fizyczna zapewni wsparcie układowi immunologicznemu. Nie musisz codziennie być na siłowni – wystarczy regularna, umiarkowana aktywność, tj. nordic walking, rekreacyjne pływanie czy jazda na rowerze. Jeżeli systematycznie będzie to energiczny marsz w drodze powrotnej z pracy do domu i będzie zajmował nie mniej niż 30 minut – układ odpornościowy z pewnością będzie w lepszym stanie.    

Zdrowo się odżywiaj

Zdrowe posiłki to klucz do zgrabnej sylwetki, dobrego samopoczucia, ale też świetnej odporności. Jeżeli przyswajasz odpowiednią ilość naturalnych witamin, nie musisz martwić się dodatkową suplementacją. Ich niedobory natomiast mogą obniżyć odporność. Zrównoważona dieta oparta na naturalnych składnikach z pewnością przyczyni się do poprawy odporności. Gotowane posiłki mają również niewątpliwą zaletę w chłodne  dni – potrafią rozgrzać człowieka nawet po długiej i mroźnej wyprawie.

Zadbaj o nawodnienie

Gdy kończy się lato, należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie nawodnienie organizmu. Niższa temperatura sprawia, że nie odczuwamy tak często pragnienia, dlatego sami musimy pamiętać o uzupełnianiu płynów. W chłodniejsze dni, oprócz wody, watro zwrócić uwagę na herbaty ziołowe. Zioła, które wzmacniają odporność i wspomagają leczenie przeziębień to m.in. tymianek. Zawiera on garbniki, flawonoidy oraz olejki lotne o działaniu wykrztuśnym i odkażającym, dlatego możemy spotkać go w składzie tabletek na ból gardła. Tymianek jest szczególnie polecany do stosowania przy chorobach górnych dróg oddechowych. Warto również sięgać po herbatkę z szałwii. Obecne w niej olejki eteryczne działają przeciwzapalnie, antyseptycznie i przeciwgrzybiczo. Odporność wspomagają również imbir, dziurawiec, bratek polny, kolendra, dzika róża, czarne jagody czy czarny bez.

Sezonowy spadek odporności to powszechny problem, który może dotyczyć każdego z nas. Warto dbać o swoje zdrowie przez cały rok, jednak jesień i zima to czas, w którym szczególnie skupiamy się na odporności organizmu. Zdrowe odżywianie, regularna aktywność i czas na regenerację to czynniki, które mają wpływ na nasze samopoczucie. Aby czuć się dobrze i cieszyć się nienaganną odpornością – połącz te elementy i czekaj aż jesienne przeziębienie Cię pokona.

Skomentuj artykuł
DAFI na Instagram obserwuj
Czy wiesz że?
Szklanka wody wypita 20 minut przed posiłkiem zmniejszy Twój apetyt