powiększ zdjęcie
ZDROWE OPALANIE 23.07.2018

Promienie słoneczne są konieczne do życia, a ich codzienna porcja jest tak samo ważna, jak zbilansowana dieta. Jednak tylko zachowanie umiaru zapewni zdrowie i piękny wygląd skóry na długie lata. Jak opalać się, aby wyszło to nam na zdrowie?

Zbawienne światło

Światło słoneczne w umiarkowanych dawkach ma działanie terapeutyczne:

– poprawia samopoczucia,

– podwyższa wydolność psychiczną i fizyczną,

– aktywuje syntezę witaminy D3,

– wspomaga procesy likwidowania różnego rodzaju schorzeń dermatologicznych.

 

 Umiar

Promieniowanie UV w większych dawkach lub bez ochrony przeciwsłonecznej powoduje najczęściej rumień skórny (oparzenie słoneczne), a niekiedy uszkadza wzrok, wywołuje udar cieplny oraz działa alergicznie (swędzące, twarde krostki). Należy zawsze przebywać na słońcu w okularach przeciwsłonecznych z ochronną powłoką anty-UV. Okulary bez filtrów lub ich całkowity brak może być przyczyną zapalenia spojówek, uszkodzenia soczewki i siatkówki oka czy przyspieszenia rozwoju zaćmy.

Wystawianie skóry na nadmierne promieniowanie UV może być przyczyną nowotworu skóry, powodować powstawanie zmarszczek i wolnych rodników, które uszkadzają struktury DNA.

Rumień świadczy o nadmiernym i nieostrożnym wystawieniu skóry na działanie promieni UVB, a jego szkodliwe działanie potęgują powierzchnie odbijające światło (śnieg, piasek, woda).

Z kolei promieniowanie UVA zmienia struktury kolagenu oraz elastyny i powoduje szybsze starzenie się skóry tzw. fotoaging.

 

Naturalna ochrona skóry

Ludność świata dzielimy na 6 fototypów w zależności od intensywności zabarwienia skóry:

– Fototyp I – rasa celtycka – brak opalenizny

– Fototyp II – rasa kaukaska – słaba opalenizna

– Fototyp III – rasa kaukaska –  średnia opalenizna

– Fototyp IV – rasa kaukaska – ciemna opalenizna

– Fototyp V – rasa kaukaska ciemna – skóra naturalnie ciemna

– Fototyp VI – rasa negroidalna – skóra czarna

Fototyp skóry zależy od stężenia melaniny – barwnika skóry, włosów i tęczówki oka. Przy nadmiernej ekspozycji skóry na działanie promieni słonecznych, należy stosować ochronę zewnętrzną skóry przed promieniami UV. Im skóra ciemniejsza, tym większa naturalna ochrona skóry przed promieniami UV. Osoby o fototypie I (włosy w kolorze jasnego blondu lub rude) nie powinny się w ogóle opalać, gdyż zawsze ulegną poparzeniu.

 

Kremy z filtrem

Skórę możemy chronić zewnętrznie za pomocą kosmetyków zawierających filtry fizyczne i chemiczne oraz związki wychwytujące wolne rodniki.

Każdy produkt kosmetyczny powinien mieć podany wskaźnik ochrony przeciwsłonecznej oraz klasę ochrony przed promieniowaniem UV. Wskaźnik ochrony przeciwsłonecznej (factor) określa działanie fotoochronne  w stosunku do promieni UVB, a symbole PPD (ang. Persistant Pigmentation Darkening) i IDP (ang. Immediate Pigmentation Darkening) oznaczają zdolność produktu do ochrony przed promieniowaniem UVA.

Wskaźnik ochrony przeciwsłonecznej powinien być interpretowany indywidualnie, ponieważ nawet osoby o tym samym fototypie mogą reagować rumieniem na promieniowanie słoneczne w różnych odstępach czasu. 

Pamiętajmy, że nie ma kosmetyków blokujących promienie słoneczne w 100% tzw. sun block, dlatego najlepszą ochroną jest unikanie słońca latem w godzinach między 10 a 14.

 

Jak opalać się bezpiecznie i aplikować preparaty chroniące przed promieniowaniami UV?

  1. Preparaty aplikować obficie – ok. 30 ml jednorazowo i powtarzać aplikację co 2–3 godziny.
  2. Powtarzać aplikację po wodnych kąpielach, nawet jeśli preparat jest wodoodporny.
  3. Nakładać preparat na skórę na 20–30 minut przed wyjściem na słońce.
  4. Nie stosować środków z poprzedniego sezonu.
  5. Nie sumować faktorów z różnych preparatów.
  6. Do ochrony twarzy stosować specjalne preparaty przeznaczone do tej części ciała. Kremy do twarzy można używać na resztę ciała – nigdy odwrotnie.
  7. Zadbać szczególnie o usta, oczy i uszy.
  8. Unikać eksponowania skóry na promieniowanie UV w godzinach najsilniejszego nasłonecznienia.
  9. Stosować kosmetyki nietoksyczne dla skóry i środowiska m. in. bez oksybenzonu i metoksycynamonianu oktylu (OMC).
  10. Używać kosmetyków wodoodpornych dających wysoką ochronę przed promieniami UVB i UVA.

Bibliografia:

  1. Stanisz B. (2009): ,,Ochrona skóry przed negatywnymi skutkami promieniowania UV”, t 65, 5, s. 363-368
Skomentuj artykuł
DAFI na Instagram obserwuj
Czy wiesz że?
Utrata przez organizm zaledwie 3% wody powoduje uczucie zmęczenia i ból głowy