powiększ zdjęcie
CZY MOŻEMY JEŚĆ SŁODYCZE? 04.04.2017

slodycze_3_2

Słodkości, cukierki, karmelki, ciasta, ciastka, ciasteczka, czekoladki, żelki,  lody. Kto ich nie lubi? Według powszechnej opinii słodycze są niezdrowe. Czy wszystkie?

CO KRYJE SIĘ W SŁODYCZACH?

Większość słodyczy oferowanych nam przez rynek zawdzięcza swój charakterystyczny, przyjemny smak wysokiemu udziałowi cukrów dodanych. Ich nadmiar w diecie może prowadzić do nadwagi i otyłości, a co za tym idzie do wielu chorób dietozależnych, takich jak miażdżyca, cukrzyca, nadciśnienie, zespół metaboliczny. Co jeszcze możemy znaleźć w składzie słodyczy? Coraz powszechniej zamiast cukru (lub oprócz niego) do słodyczy dodawany jest syrop glukozowo-fruktozowy. Jest to tańszy zamiennik cukru otrzymywany z kukurydzy. Jednak jego działanie na organizm jest znacznie bardziej negatywne niż działanie samego cukru. Po wchłonięciu do krwioobiegu bardzo szybko przemienia się w tkankę tłuszczową, dlatego uważa się, że jest jednym z winowajców epidemii otyłości na świecie. W składzie słodyczy bardzo często, oprócz cukru, znajdziemy również spore ilości soli. Jego dodatek bowiem podkreśla słodki smak. Jednak nadmiar sodu w diecie powoduje zaburzenia gospodarki wodno – elektrolitowej, może prowadzić do obrzęków, problemów z ciśnieniem krwi oraz nowotworu żołądka. Kolejnym szkodliwym dla naszego zdrowia składnikiem są utwardzane tłuszcze roślinne. Podczas procesu utwardzania tłuszczów, powstają kwasy tłuszczowe ,,trans”. Mają one działanie kancerogenne, mutagenne, są szkodliwe dla płodu. Producenci dodają również do swoich produktów konserwanty, barwniki, emulgatory – niektóre z nich spożywane  w dużych ilościach mogą powodować skutki uboczne na przykład alergie, dlatego odradza się ich częste spożywanie zwłaszcza przez dzieci.

slodycze_1

JEŚĆ CZY NIE JEŚĆ?

Po przeanalizowaniu składu słodyczy oferowanych nam przez rynek, odpowiedź na pytanie, czy możemy jeść słodycze, powinna być przecząca. Na szczęście istnieje również inne rozwiązanie. Wystarczy samodzielnie przygotować sobie deser, który będzie zawdzięczał swój przyjemny, słodki smak obecności cukrów, występujących naturalnie w owocach. Mogą być to zarówno owoce świeże jak i mrożone czy suszone. Należy jednak uważać, aby nie były one kandyzowane czy obtoczone w słodkiej panierce. Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów na desery dopuszczalne na zdrowej diecie:

– ciasteczka przygotowane z płatków owsianych, banana i orzechów,

– zapiekane śliwki wraz z kruszonką przygotowaną z mąki żytniej razowej,

– koktajle owocowe,

– banan pieczony z kakao 100%,

– zapiekane jabłka wraz z suszoną żurawiną oraz orzechami.

Możemy oczywiście spróbować znaleźć na rynku spożywczym słodycze bez substancji dodatkowych czy dużych ilości cukru. Produkty takie czasami występują w sklepach ze zdrową żywnością. Wadą takiego rozwiązania jest jednak to, iż musimy tracić czas na dokładne studiowanie etykiet. Co więcej, często produkty takie są droższe od tych ogólnodostępnych. Alternatywnym rozwiązaniem będą słodycze zawierające słodziki. Grupa takich produktów szczególnie zalecana jest dla osób z cukrzycą oraz osób odchudzających się. Spożywanie ich jest bezpieczne,  a nawet rekomendowane w przypadku osób chorych na cukrzycę. Najlepszym rozwiązaniem będzie stosowanie naturalnych słodzików takich jak stewia lub ksylitol. Można przygotować z ich dodatkiem zbożowe ciasteczka, koktajle, musy, ciasta i wiele innych deserów.

Zawsze przed kupieniem słodyczy należy  przeczytać ich skład i zweryfikować go z naszą wiedzą dotyczącą zasad zdrowego odżywiania. Możemy również samodzielnie przygotować słodycze, dobierając takie produkty, które nam nie zaszkodzą, a zatem do dzieła!

Przepis na owsiane batony znajdziecie w zakładce KULINARIA.

slodycze_2

Bibliografia:

  1. Kowalska, Anna. „Rola słodyczy oraz dań typu ,,Fast-food” w żywieniu młodzieży szkolnej”, Roczniki Naukowe, tom VIII, zeszyt 3.
  2. Koszowska, Aneta, et al. „Sweeteners–can they replace sugar?.”Nowa Medycyna (2014).
  3. Malik, Vasanti S., et al. „Sugar-sweetened beverages, obesity, type 2 diabetes mellitus, and cardiovascular disease risk.”Circulation 11 (2010): 1356-1364.
  4. Johnson, Rachel K., et al. „Dietary sugars intake and cardiovascular health a scientific statement from the american heart association.”Circulation 11 (2009): 1011-1020.
  5. Cichosz, Grażyna, and Hanna Czeczot. „Kwasy tłuszczowe izomerii trans w diecie człowieka.”Bromatologia i Chemia Toksykologiczna 2 (2012): 181-190.
Skomentuj artykuł
DAFI na Instagram obserwuj
Czy wiesz że?
Jedna szklanka wody przed snem chroni przed udarem i atakiem serca