powiększ zdjęcie
DIETA UCZNIA. CO JEDZĄ DZIECI W SZKOLE? 16.09.2014

dieta_ucznia1Wakacje dobiegły końca i czas wrócić do szkoły. Oprócz spakowania książek i wszystkich niezbędnych przyborów pamiętajmy, aby codziennie włożyć dziecku do tornistra drugie śniadanie.

CO JEDZĄ DZIECI?

dieta_ucznia2Dzieci ,,popełniają” te same błędy żywieniowe, co dorośli, gdyż kształtują one swoje zwyczaje żywieniowe obserwując rodziców. Nawyki żywieniowe dzieci kształtują się do ok. 10 roku życia. W tym czasie podlegają różnym oddziaływaniom. Zachowania żywieniowe dzieci modelują się przede wszystkim poprzez obserwację. Dzieci obserwują i naśladują zwłaszcza matki, dlatego bardzo ważne są ich prozdrowotne postawy oraz umiejętności kulinarne, które pozwolą na przygotowywanie zdrowych i pełnowartościowych posiłków. Wpływ ma również reklama, poglądy rówieśników oraz szkoła, dlatego ważna jest edukacja zarówno rodziców jak i kadr szkolnych, które będą przekazywać dzieciom wiedzę żywieniową. Dzieci zwłaszcza w wieku 5-14 lat są bardziej podatne na modyfikacje i kształtowanie przyzwyczajeń, a zdrowe nawyki żywieniowe są bezcenne i procentują przez całe życie. W przyszłości mogą uchronić nasze dzieci przed otyłością i wieloma schorzeniami.

 

JAK POWIEN WYGLĄDAĆ SPOSÓB ŻYWIENIA DZIECI?

dieta_ucznia3Biorąc pod uwagę, że dzieci spędzają dużą część dnia w szkole, muszą koniecznie zjadać pożywne śniadanie przed wyjściem z domu oraz dostawać drugie śniadanie i 1-2 dodatkowe przekąski (owoce, pokrojone warzywa do chrupania, jogurt, kefir). Bardzo ważne jest, aby miały zawsze w torbie butelkę wody bez dodatku cukru i syropów (min. 1 l). Badania dowodzą, że dzieci zarówno głodne jak i niewystarczająco nawodnione mają problemy z koncentracją, są senne lub rozdrażnione, co przekłada się na ich wyniki i zachowanie w szkole.

 

Warto wiedzieć:

  1.      Dzieci powinny jeść min. 4 posiłki dziennie mniej więcej w równych odstępach czasu.
  2.      Posiłki powinny być urozmaicone i zawierać produkty z każdej z 5 grup żywności (produkty zbożowe, warzywa, owoce, mleko i jego przetwory, mięso, ryby, jaja i nasiona roślin strączkowych i tłuszcze).
  3.      Należy ograniczać tłuszcze nasycone, sól i cukier, gdyż składniki te przyczyniają się do rozwoju nadwagi i otyłości, która powoli staje się plagą również wśród polskich dzieci.
  4.      W posiłkach uzupełniających, czyli 2 śniadaniu i podwieczorku powinny się znaleźć świeże owoce, warzywa i produkty mleczne.
  5.      Należy uczyć dzieci jeść owoce, a oduczać podjadania słodkich i słonych przekąsek.

 

SKLEPIKI SZKOLNE
Oczywiście dziecko mając do wyboru owoc i słodycz najczęściej wybierze to drugie. U dzieci bowiem dopiero kształtuje się wiedza i świadomość żywieniowa, dlatego wielki wpływ na ich preferencje wywiera środowisko rodzinne i szkolne. Niestety wciąż w wielu sklepikach szkolnych do wyboru są jedynie słodkie napoje oraz słodkie i słone przekąski. W szkołach nie brakuje również automatów z napojami gazowanymi, po które dzieci będą sięgać jeśli zamiast pożywnego posiłku będziemy im pakować do plecaka kieszonkowe.  Byłoby idealnie, gdyby każde dziecko mogło zjeść w stołówce szkolnej obiad, który byłby nie tylko zdrowy, ale też atrakcyjny dla nich pod względem wizualnym i smakowym. Jak wiemy na ten moment stołówki są likwidowane, dlatego sami musimy zadbać o odpowiednie żywienie naszych dzieci.
CO MOŻEMY POPRAWIĆ?

dieta_ucznia4Najczęstsze błędy żywieniowe u dzieci to:

  • zbyt duże odstępy pomiędzy posiłkami,
  • zbyt mała liczba posiłków (2-3),
  • pomijanie śniadania,
  • pojadanie pomiędzy posiłkami (głównie słodyczy i słonych przekąsek),
  • zbyt monotonne żywienie,
  • za wysoki udział tłuszczów zwłaszcza tłuszczów nasyconych, mięsa i jego przetworów, cukru i słodyczy,
  • zbyt małe spożycie mleka i jego przetworów, ciemnego pieczywa, warzyw i owoców,
  • jedzenie w pośpiechu, w stresie, jedzenie jako nagroda za dobra ocenę lub dobre zachowanie.

 

Większość, jeśli nie wszystkie, z wykształconych w dzieciństwie i wczesnej młodości  przyzwyczajeń (tych złych i dobrych) pozostaje na całe życie. Dlatego to my (rodzice, opiekunowie, wychowawcy) musimy uczyć dzieci dobrych nawyków, które zaprocentują już w wieku nastoletnim, a w dorosłości będą bezcenne.

Bibliografia:

1. Urbańska I., Czarniecka-Skubina E. (2007): Częstotliwość spożycia przez młodzież produktów spożywczych oferowanych w sklepikach szkolnych, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, t., 3, 52, s. 193 – 204
2. Wajszczyk B. i wsp. (2008): Jakościowa ocena sposobu żywienia młodzieży w wieku pokwitania, Probl Hig Epidemiol, t. 89, 1, s. 85-89.
3. Wanat G. i wsp. (2011): Nieprawidłowe nawyki żywieniowe i związane z nimi zagrożenie dla zdrowia wśród młodzieży gimnazjalnej, Hygeia Public Health, t. 46, 3, s. 381-384.

Skomentuj artykuł
DAFI na Instagram obserwuj
Czy wiesz że?
Pojemniki próżniowe Dafi zapobiegają przenikaniu się zapachów w lodówce