powiększ zdjęcie
L-KARNITYNA. CZY WARTO JĄ SUPLEMENTOWAĆ? 21.08.2014

l-karnityna-1L-karnityna jest popularnym składnikiem wielu preparatów wspomagających odchudzanie i spalanie tkanki tłuszczowej. Występuje również w suplementach dla sportowców, którym ma pomagać utrzymać odpowiednią masę ciała. Czy naprawdę działa, czy to jedynie efekt placebo?

 L-karnityna występuje naturalnie w ludzkim organizmie. Powstaje z dwóch aminokwasów (metioniny i lizyny). Magazynowana jest głównie w mięśniach oraz sercu i jest niezbędna do ich prawidłowego funkcjonowania. Bierze udział w transporcie kwasów tłuszczowych, detoksykacji komórek, obniża poziom triglicerydów i cholesterolu. Nadmiar L-karnityny jest usuwany z moczem.

 

NATURALNE ŹRÓDŁO L-KARNITYNY

l_karnityna_2Ludzki organizm jest w stanie sam syntetyzować L-karnitynę w niewielkich ilościach, jednak resztę należy dostarczyć z dietą. Szacuje się, że potrzebujemy jedynie ok. 10 mg L-karnityny na dobę. Ilość spożywanej L-karnityny zależy od naszej diety. Produkty bogate w ten związek to przede wszystkim mięso i produkty mięsne oraz mleko i nabiał. Posiłki bogate w mięso znacząco podnoszą jej poziom we krwi. Z kolei stężenie tego związku we krwi u wegetarian jest znacznie niższe.

L-karnityna-naturalny ,,spalacz” tłuszczu

L-karnityna wiąże kwasy tłuszczowe i transportuje je do komórek, które wykorzystują je jako źródło energii. Dzięki temu L-karnityna przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Im więcej mamy L-karnityny w mięśniach, tym większe spalanie tłuszczu. Sceptycy twierdzą jednak, że ilość L-karnityny zmagazynowana w organizmie jest znacznie większa niż poziom wymagany do tego procesu, więc nie ma podstaw do jej suplementacji.

CZY SUPLEMENTY DIETY Z L-KARNITYNĄ SĄ BEZPIECZNE?

Według badań L-karnityna jest bezpieczna nawet w wysokich dawkach, jednak jej przyswajalność z suplementów diety jest bardzo niska. Ponadto związek ten wchłania się powoli. Najwyższe stężenie L-karnityny w organizmie występuje po ok. 3 godzinach od momentu jej spożycia. Kiedy organizm wysyci się L-karnityną, dochodzi do zahamowania jej wchłaniania, a jej nadmiar dostaje się niestrawiony do jelita grubego. Tam następuje jej fermentacja, dlatego nadmierne spożycie L-karnityny może powodować wzdęcia i biegunki.

L-KARNITYNA A SPORT

l_karnityna_4Z badania wynika, że nawet intensywny trening nie skutkuje niedoborami L- karnityny w mięśniach zawodowych sportowców. Nie ma wiarygodnych badań, które potwierdziłyby pozytywny wpływ suplementacji L-karnityną na wydolność oddechową czy zakwaszenie mięśni. Nawet podawanie dożylne nie spowodowało wzrostu tego związku w mięśniach. Wywnioskowano, że poziom L-karnityny w tkance mięśniowej jest stały i suplementacja nie jest w stanie go podwyższyć. L-karnityna może jednak łagodzić bóle i sztywność mięśni występujące po intensywnym wysiłku fizycznym. Chroni więc włókna mięśniowe przed uszkodzeniami  i stanami zapalnymi. L-karnityna przyspiesza również regenerację mięśni po wysiłku, dlatego jej stosowanie po intensywnym wysiłku jest korzystne.

CZY L-KARNITYNA POMAGA SCHUDNĄĆ?

Niestety żadne dotychczasowe badanie nie udowodniło, że stosowanie L-karnityny może wspomagać utratę masy ciała. W jednym z doświadczeń badano wpływ codziennej suplementacji L-karnityną w ilości 2 g/dobę na masę ciała osób otyłych. Nie odnotowano jednak ubytku masy ciała ani tkanki tłuszczowej. Zanim więc skusimy się na suplementy z L-karnityną zastanówmy się czy warto.

 

Bibliografia:

1. Czeczot H., Ścibior D. (2005): Rola L-karnityny w przemianach, żywieniu i terapii, Postępy higieny i medycyny doświadczalnej., 2005; 59: 9-19.
2. Bajerska J.  Jeszka J.  Czlapka-Matyasik M.  Kostrzewa-Tarnowska A. (2009): Czy suplementacja L-karnityna sprzyja poprawie wydolności fizycznej sportowców, Żywienie Człowieka i Metabolizm, t. 36, s. 118-123.
3. Dymkowska-Malesa M., Walczak Z. (2011): Suplementacja w sporcie, t. 80, 3, s. 199-204.
Skomentuj artykuł
DAFI na Instagram obserwuj
Czy wiesz że?
Wystarczy 500 szklanek wody, by dziecko urosło o 2 cm.