powiększ zdjęcie
CO I W JAKICH ILOŚCIACH POWINNY PIĆ DZIECI? 05.12.2013

Żywienie dzieci i niemowląt ma ogromny wpływ na ich rozwój oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Istotne jest nie tylko to, co maluchy jedzą, ale również to, co piją.

dzieci1

WODA – PODSTAWA DIETY DZIECKA

dzieci2Specjaliści ds. żywienia podkreślają, że woda jest niezbędna w codziennej diecie dziecka, gdyż buduje i tworzy struktury komórkowe, ułatwia trawienie, poprawia funkcjonowanie mózgu, umożliwia wydalanie toksyn oraz zbędnych produktów przemiany materii oraz zapobiega przegrzaniem poprzez wydalanie nadmiaru ciepła. Woda nie zawiera kalorii, dlatego nie przyczynia się do rozwoju próchnicy zębów oraz nadwagi i otyłości.

 

 

 

 

 

NAJCZĘSTSZE BŁĘDY W ŻYWIENIU NIEMOWLĄT

 Analiza sposobu żywienia oraz stanu odżywienia dzieci w Polsce w wieku od 2-18 roku życia wykazała nieprawidłowości w żywieniu dzieci. Do najczęściej popełnianych błędów w żywieniu niemowląt i małych dzieci zaliczono m. in. nieprawidłowości w podaży płynów, podawanie zbyt dużej ilości soków (w wielu przypadkach przeznaczonych dla starszych dzieci lub dorosłych), zbyt wczesne zastępowanie mleka modyfikowanego mlekiem krowim, jak również dosalanie oraz dosładzanie napojów i potraw.

JAKA WODA ZALECANA JEST W ŻYWIENIU NIEMOWLĄT I DZIECI?

dzieci3 Zgodnie ze stanowiskiem Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń dotyczących spożycia wody i innych napojów przez niemowlęta, dzieci i młodzieży dzieciom poniżej 6 miesiąca życia należy podawać wody źródlane, a powyżej 6 miesiąca-źródlane bądź niskozmineralizowane (poniżej 500 mg/l rozpuszczonych składników mineralnych), niskosodowe i niskosiarczanowe (poniżej 20 mg/l sodu i siarczanów). Dzieciom powyżej roku możemy podawać wodę filtrowaną. Według badań jedynie niespełna 1% niemowląt w 6 miesiącu życia i 4% w 12 miesiącu życia otrzymuje do picia wodę bez dodatku cukru. Większość niemowląt otrzymuje napoje, które dostarczają cukrów prostych. Półroczne dzieci piją głównie herbatę (ok. 100 ml/dobę) oraz soki (ok. 90 ml), a także wodę z dodatkiem cukru, glukozy, miodu, syropów owocowych lub soków. Często też otrzymują napoje nieodpowiednie do wieku takie jak czarna herbata czy soki z kartonu. Dzieci z natury preferują smak słodki, jednak dosładzanie herbatek oraz zbyt szybkie i częste podawanie słodzonych wód, napojów i soków sprzyja rozwojowi otyłości oraz próchnicy zębów. Według badań napoje, te zwłaszcza po 3 roku życia, systematycznie wypierają z diety mleko, które jest bardzo dobrym źródłem wapnia i łatwo przyswajalnego białka. Tymczasem badania pokazują, ze znaczne niedobory wapnia w diecie są typowo polskim problemem żywieniowym. W przypadku, gdy u dziecka obserwujemy zmniejszenie tolerancji laktozy, która najczęściej spada wraz z wiekiem, warto wprowadzić do jego jadłospisu mleko bezlaktozowe bądź jogurty.

 ILE WODY POWINNY PIĆ DZIECI?

dzieci4

Zalecenia dotyczące ilości wody w codziennej diecie dzieci zależą od ich wieku. Niemowlęta do 6 m. ż. powinny pić ok. 700 ml wody na dobę, zaś w wieku od pół r. ż. do roku-800 ml. Dzieciom w wieku 1-3 lat zaleca się spożycie 1300 ml wody, w wieku 4-6 lat-1700 ml, a starsze (7-9 lat)-ok. 1900 ml.

SOKI W DIECIE DZIECKA

 W diecie dzieci powinny znaleźć się również soki przecierowe jako substytut owoców i warzyw. Soki te nie powinny zawierać dodatku cukru i powinny być odpowiednie do wieku dziecka. Niemowlętom poniżej 5 m. ż. nie zaleca się podawania soków, gdyż wpływają one na zmniejszenie apetytu. Dzieciom powyżej 6 m. ż. można podawać łyżeczką max. 150 ml soków na dobę. Aby zmniejszyć ryzyko próchnicy najlepiej unikać podawania soków przed snem oraz w nocy.

 

  1. Jerzy Socha, Piotr Socha, Halina Weker, Joanna Neuhoff-Murawska: ,, Żywienie dzieci a zdrowie wczoraj, dziś i jutro”, Pediatria Współczesna. Gastroenterologia, Hepatologia i Żywienie Dziecka 2010, 12, 1, 34-37
  2. H. Woś i wsp.: ,,Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące: spożycia wody i innych napojów przez niemowlęta, dzieci i młodzież.” Standardy medyczne, 2011, 8, 27-35.
  3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie naturalnych wód mineralnych, wód źródlanych i wód stołowych [Dz. U. 2011.85.466]
  4. Stolarczyk, E. Zagórecka: ,,Nawyki żywieniowe a stan odżywienia niemowląt w Polsce”, Standardy Medyczne 2007, 4
  5. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk: ,,Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych”, wyd. Lekarskie PZWL, 2008.
Skomentuj artykuł
DAFI na Instagram obserwuj
Czy wiesz że?
Wystarczy 500 szklanek wody, by dziecko urosło o 2 cm.