powiększ zdjęcie
JEDZMY ZUPY! 05.11.2014

jedzmy_zupy_1Bez wątpienia kochamy zupy. Każdy Polak zjada średnio 78 litrów zup rocznie. To rekord w Europie. Niedzielny obiad nie był by taki sam bez rosołu z makaronem. Wielu z nas nie wyobraża sobie obiadu składającego się jedynie z drugiego dania. I słusznie, bo zupy są bardzo zdrowe i pożywne, chyba że ,,zepsujemy” je niewłaściwą techniką kulinarną czy kalorycznymi dodatkami.

Zupy pełnia ważna rolę w naszej narodowej kuchni i codziennym żywieniu. Ponad 70% polskich gospodarstw domowych deklaruje, że przyrządza zupę przynajmniej 2-3 razy w tygodniu, a 15%-raz w tygodniu. W naszej świadomości zakorzeniony jest pogląd, że ciepła zupa to jeden z najzdrowszych posiłków. Z opinią tą zgadzają się specjaliści ds. żywienia i ze względu na wartość odżywczą i dietetyczną zalecają, aby zupy były stałym elementem w jadłospisach osób zdrowych jak i na diecie łatwo strawnej. Zupy polecane są osobom chorym na schorzenia układu pokarmowego, cukrzycę, miażdżycę, nowotwory (zwłaszcza układu pokarmowego) i otyłym. Nie bez powodu jednym z pierwszych posiłków jakie podajemy dzieciom są zupy. Prawidłowo przygotowane zupy z odpowiednio dobranych produktów są cennym źródłem składników odżywczych (białka, węglowodanów, tłuszczów), mikroelementów oraz witamin. Ułatwiają zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu i są łatwo strawne.

 

MIĘSNY CZY WARZYWNY?

jedzmy_zupy_2Podstawą każdej zupy jest wywar. Może być on mięsno-warzywny lub warzywny. Do przyrządzenia wywaru mięsnego można użyć mięsa z kością lub bez oraz warzyw, przypraw i grzybów. Obie wersje wywarów są bardzo niskokaloryczne o ile użyte mięso jest chude (drób, chuda wołowina), a ich wybór zależy od naszych preferencji smakowych. Talerz wywaru to około 15 kcal, a zupy warzywnej na wywarze – ok. 60 kcal (250 ml). Kaloryczność zupy zwiększają dodatki takie jak kluski, makaron, ryż, kasza, grzanki, zasmażki i zagęszczacze (śmietana, masło, mąka).

 

ZUPY Z KARTONU I INSTANT

jedzmy_zupy_3Żyjemy coraz szybciej, dlatego często nie mamy czasu na przygotowanie domowej zupy. Czy w takich sytuacjach dobrym rozwiązaniem jest kupno gotowej zupy? Oczywiście nic nie zastąpi własnoręcznie przyrządzonej zupy, jednak kupienie gotowej zupy wbrew pozorom nie musi być złym pomysłem o ile zupa taka spełnia określone kryteria.

 

Jaką zupę wybrać, a jakiej z pewnością nie kupować?

Unikaj:

  • zup w proszku typu instant,
  • zup chińskich,
  • zup typu ,,gorący kubek”.

Mają niską wartość odżywczą i składają się głównie z soli i/lub glutaminianu sodu, tłuszczu, cukru i niewielkiej ilości (kilkanaście procent) suszonych i sproszkowanych warzyw.

 

jedzmy_zupy_3aWybieraj:

  • zupy mrożone,
  • zupy klarowane lub kremy gotowe do spożycie (należy je jedynie podgrzać).

Najzdrowsze są zupy przecierowe typu krem. Mają więcej błonnika niż czyste zupy.

 

MIT ROSOŁU JAKO LEKARSTWA

jedzmy_zupy_4W naszym społeczeństwie za bardzo zdrową potrawę uznawany jest rosół (nawet ten z kostki bulionowej). W rzeczywistości jest to tłusta i słona woda o niskiej wartości odżywczej. W połączeniu z makaronem daje dość kaloryczne danie o wysokim indeksie glikemicznym.

 

Dużo lepszą alternatywą dla rosołu z makaronem jest zupa krem ze świeżych lub mrożonych warzyw przygotowany na chudym wywarze. Jeśli chcemy zwiększyć wartość odżywczą takiej zupy możemy dodać do niej np. chude mięso (kawałki piersi z kurczaka) czy ugotowane i pokrojone w kostkę jajko. Dodatek kaszy czy pełnoziarnistych grzanek sprawi, że taka zupa będzie pełnowartościowym posiłkiem dostarczającym wszystkich składników odżywczych.

Przepisy na zdrowe zupy można znaleźć w zakładce kulinaria.

 

Jak nie ,,zepsuć” zupy? Kilka porad:

  1. jedzmy_zupy_5Nie gotuj zbyt długo zupy z rozdrobnionych warzyw, aby uniknąć strat witamin, zwłaszcza witaminy C.
  2. Gotuj zupę pod przykryciem.
  3. Przygotowując wywar wrzucaj warzywa zawsze do wrzątku, a nigdy do zimnej wody.
  4. Jeśli obiad składa się z dwóch dań, nie przygotowuj zupy z dodatkiem ziemniaków, ryżu, makaronu czy kaszy.
  5. Jeśli chcesz, zabielaj zupy gęstym jogurtem lub chudym mlekiem.
  6. Przygotowuj zupy na naturalnym warzywnym lub mięsno-warzywym wywarze.
  7. Unikaj kostek rosołowych.
  8. Używaj naturalnych przypraw. Dodawaj je pod koniec gotowania. Dzięki temu nie utracą aromatu.
  9. Dosalaj zupę po jej przygotowaniu.
  10. Unikaj glutaminianu sodu.

 

Bibliografia:

  1. Szczepańska A.: Dieta  łatwo strawna, wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2005, s. 89-90.
  2. Wójcicki M. (2008): Gotowa zupa w kartonie, Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny, t. 8, s. 54-55.
Skomentuj artykuł
DAFI na Instagram obserwuj
Czy wiesz że?
Magnez pochodzący z wody jest 30-krotnie łatwiej przyswajalny