powiększ zdjęcie
ZALETY DIETY PALEO 05.03.2020

Dieta Paleo ma wielu zwolenników, którzy uważają, że sposób żywienia człowieka w okresie Paleolitu był znacznie zdrowszy niż obecnie. Współczesny dieta zachodnia jest bogata w cukry rafinowane i wysokoprzetworzone tłuszcze, a uboga w konsumowane prze łowców-zbieraczy produkty, takie jak surowe warzywa i owoce. Badania diety paleo wykazały, że może ona zapobiegać chorobom sercowo-naczyniowym oraz cukrzycy, a nawet trądzikowi.

Według danych etnograficznych łowcy-zbieracze rzadko zapadali na choroby sercowo-naczyniowe, zespół metaboliczny czy cukrzycę typu 2. Ponadto byli szczupli i mieli mniej tkanki tłuszczowej, a więcej mięśniowej w porównaniu do współczesnego człowieka. Żywienie naszych przodków w okresie Paleolitu uzależnione było od klimatu oraz zasobów danego środowiska. Ich codzienna dieta opierała się na mięsie dzikich zwierząt, rybach, skorupiakach, owocach, orzechach, warzywach korzeniowych i bulwiastych, jajach oraz owadach i larwach.

Mleko i produkty mleczne, produkty zbożowe, rafinowane cukry oraz alkohol stanowi ponad 70% energii spożywanej we współczesnej zachodniej diecie. Produkty te nie były spożywane w okresie Paleolitu, a ich wprowadzenie do diety człowieka po udomowieniu zwierząt i upowszechnieniu rolnictwa diametralnie zmieniło proporcje poszczególnych składników odżywczych w naszej diecie.

 

Dieta paleo w leczeniu cukrzycy

W jednym z badań nad współczesną dietą paleo grupa osób spożywała typowe dla niej produkty, takie jak chude mięso i ryby, jaja, owoce, warzywa liściaste, kapustne i korzeniowe oraz orzechy. Wykluczono: mleko i napoje mleczne, strączki, produkty zbożowe, oleje rafinowane, cukier i słodycze, napoje słodzone, piwo oraz żywność soloną. W ograniczonych ilościach dozwolone były jaja, orzechy, suszone owoce, ziemniaki, oliwa z oliwek i olej rzepakowy oraz wino. Pozostałe pokarmy mogły być spożywane bez ograniczeń. Badana grupa mężczyzn z chorobą niedokrwienną serca, nieprawidłową tolerancją glukozy lub cukrzycą typu 2 po 12 tygodniach stosowania diety paleolitycznej miała lepszą tolerancję glukozy w porównaniu do grupy mężczyzn o podobnym stanie zdrowia będących w tym czasie na diecie śródziemnomorskiej.

W innym badaniu przeprowadzonym na pacjentach z cukrzycą typu 2 wykazano, że po 3 miesiącach stosowania diety paleolitycznej biomarkery cukrzycy, takie jak hemoglobina glikowana i triacyloglicerole uległy większemu obniżeniu w porównaniu do standardowej diety zalecaj przy tej chorobie. Badani na diecie paleo mieli również większą tendencję spadkową dla ciśnienia skurczowego oraz glukozy we krwi na czczo.

Doświadczenie Frassetto z udziałem osób z nadwaga będących przez 10 dni na diecie paleolitycznej wykazało, że może ona wpływać na obniżanie ciśnienia rozkurczowego krwi oraz cholesterolu, zwiększać tolerancję glukozy oraz poprawiać wrażliwość na insulinę nawet, jeśli nie skutkuje redukcją nadmiernej masy ciała.

 

Dieta paleo kontra

Dieta charakteryzująca się wysoki ładunkiem glikemicznym, czyli bogata w cukry, proste nasila objawy trądziku pospolitego. Niektóre badania potwierdzają zależność miedzy spożywaniem mleka a występowaniem trądziku, co może być spowodowane obecnością hormonów i aktywnych biocząsteczek. W społecznościach odżywiających się w sposób podobny do diety paleo np. wyspiarze Kitava problem trądziku nie występuje.

 

Nie tylko błonnik syci

Mimo, że w diecie paleo jest mniej błonnika niż w standardowej diecie zalecanej osobom z cukrzyca typu 2, hamuje ona w większym stopniu uczucie łaknienia. Może mieć to związek z niską zawartością lektyn obecnych w zbożach, które według niektórych badaczy prowadzą do zmniejszenia wrażliwości na leptynę-hormonu hamującego łaknienie. Jedno z doświadczeń wykazało, że dieta paleo daje większe uczucie sytości w porównaniu do diety śródziemnomorskiej przy takim samym poziomie spożycia kalorii.

mgr inż. Agnieszka Kopacz, dietetyk kliniczny

 

Bibliografia:

  1. Frasetto I wsp. (2009): ,,Metabolic and phusiologic improvements from consuming a paleolithic, hunter-gatherer type diet.”, Eur J Clin Nutr., t. 63, s. 947-955.
  2. Jonsson T. i wsp. (2009): ,,Beneficial effects of a Paleolithic diet on cardiovascular risk factors in type 2 diabetes: a randomized cross-over pilot study. Cardiovasc Diabetol, t. 16, s. 8-35
  3. Kowalski Ł. Bujko P. (2012): ,,Ocena potencjału biologicznego i klinicznego diety paleolitycznej”, Rocz Pansw Zakl Hig, t. 63,1, s. 9-15.
Skomentuj artykuł
DAFI na Instagram obserwuj
Czy wiesz że?
Jeden wymienny filtr Dafi pozwala uzyskać do 200 litrów zdrowej wody miesięcznie